maandag 25 april 2011

fotografen speuren naar investeerders

Zesduizend euro. Zoveel had de Belgisch-Amerikaanse fotograaf Tomas Van Houtryve nodig om zijn trip naar Laos te financieren.  Achtentwintig dagen duurde het om dat bedrag bijeen te zamelen.  Met dank aan Emphas.is, een pas gelanceerd platform waarbij fotojournalisten via crowdfunding onafhankelijk investeerders kunnen lokken.

door Lander Deweer

"De voorbije jaren werkte ik vooral voor Amerikaanse of Franse magazines zoals Time, Newsweek en Le Figaro, maar onder meer door de crisis zijn mijn opbrengsten uit die traditionele kanalen sterk gedaald.  Tegelijk zijn de sociale media en de internettools fel in opmars.  Dus ben ik maar wat graag op de kar van emphas.is gesprongen."  De Belgisch-Amerikaanse fotograaf Tomas Van Houtryve (36) toont zich een earlyadopter van Emphas.is, een op 7 maart gelanceerd platform voor fotojournalisten.  Het concept achter Emphas.is is even geniaal als simpel.  Jonge, veelbelovende fotografen prikken op de webstek een idee vast, met bijhorend prijskaartje.  Bezoekers storten de nodige fondsen en ontvangen in ruil exclusief beeldmateriaal of een prominente publicatieplek voor hun bedrijfslogo.  Crowdfunding heet het fenomeen.  Enige noot: als het vereiste budget niet tegen de vooropgestelde deadline is verzameld, wordt de kassa opnieuw leeggemaakt.  Tot op de bodem.  Alles of niets.

"In het begin was het niet altijd gemakkelijk", zegt Van Houtryve.  "Het was hard werken om mensen te overtuigen om geld te storten en hen de return on investment te doen inzien.  Maar zodra dat gelukt was, liep het vlot. "Van Houtryve, vorig jaar nog bekroond met de prestigieuze POYi Photographer of the Year)prijs, werkt al geruime tijd aan een project rond de laatste resterende communistische regimes.  Voor zijn trip naar Laos wilde hij via Emphas.is 8.800 dollar (een slordige 6.000 euro, LDW) inzamelen.
28 dagen had Van Houtryve uiteindelijk nodig om het budget rond te krijgen.  "Een fotoproject over Laos, nochtans erg fascinerend, krijg ik aan de traditionele media nog maar moeilijk verkocht", zegt Van Houtryve. "Niemand spreekt tegenwoordig over dat land.  Maar via Emphas.is heb ik dus toch mijn kosten kunnen dekken.  Een bijzonder leerrijke ervaring."
Crowdfunding zit de laatste maanden stevig in de lift, in erg uiteenlopende sectoren.  Platformen als Tenpages (boeken), SonicAngel (muziek) of Kickstarter (allerlei sectoren) doen rechtstreeks een beroep op het grote publiek om een project te financieren.  Recht op doel af, geen omwegen meer via bank, uitgeverij of platenmaatschappij.  Alle macht aan de fan, als het ware.

"De reden om Emphas.is op te richten was tweeërlei.  Enerzijds is het voor fotojournalisten steeds moeilijker om nog nieuwe projecten toegewezen te krijgen.  De druk op hun budgetten wordt steeds groter, reizen moet almaar korter en sneller gebueren.  Daar wilden wij een antwoord op bieden.  Bovendien kan je als fotojournalist steeds minder je eigen verhaal brengen.  Je kan enkel illustraties bij een geschreven verhaal leveren, terwijl toch ook het verhaal naast het verhaal interessant kan wijn: wat zit achter de foto? Daarom hebben wij een volledig nieuw ecosysteem opgericht om mensen die creatief geëngageerd zijn rond fotojournalistief samen te brengen.  En met succes.


"Door de publieke financiering hebben we een onmiddellijke barometer om te polsenwelke verhalen interessant zijn.  Een grote troef wellicht naar adverteerders toe.  Tot nu toe zijn er al vier projecten geslaagd door crowdfunding.  Goed voor om en bij de 30.000 dollar", verklaart Fanuel Dewever, samen met fotojournalisten Karim Ben Khelifa en Tina Qhrens medeoprichter van Emphas.is.

Bron: De Morgen

Geen opmerkingen: