maandag 16 maart 2009

Nikon persprijs voor Jimmy Kets

Met een fotoreportage over volkscafés won Jimmy Kets, fotograaf voor De Standaard, de Nikon Persprijs 2009 in de categorie Promising Young Photographer. In opdracht van Volkskunde Vlaanderen trok Kets langs vijftig volkscafés in Vlaanderen en Brussel. De vereniging wil de cafés documenteren voor ze verdwijnen of gemoderniseerd worden.

Kets ging niet voor de zachte sfeerreportage. Evenmin portretteerde hij de Vlaamse karakterkoppen. Hij stapte de cafés binnen met een harde flits. Dat witte licht toont naakt de simpele realiteit met al haar details. Een snoer dat rond een verwarmingsbuis is gedraaid, een bierviltje waarop een oude achterstallige rekening staat gekrabbeld, de prijslijst die toont dat dit cafés zijn waar een pintje nog 1,30 euro kost.

Vaak kom je eigenlijk in een huiskamer, waar toevallig ook een toog staat, of gewoon wat tafeltjes langs de muur, zegt Kets. Ik wil niet de nostalgie tonen, maar integendeel de hedendaagsheid van die cafés. Niet de mooie vloertjes interesseren mij, maar de dochter die verveeld naast haar vader aan de toog zit. Als bij een familiesnapshot werk ik met een harde flits. Klak, en het beeld staat erop, zonder te verbloemen, en al helemaal niet om bij weg te dromen.

Ik ben bijna overal hartelijk ontvangen. Meestal staat een vriendelijke moemoe achter de toog.
Als ik mijn colaatje wou betalen, zeiden ze steevast: laat maar, jongen.

Het was voor Jimmy Kets de tweede keer dat hij de Nikon Persprijs in de categorie Promising Young Photographer won. De eerste keer was in 2006.
Het boek 'Volkscafés, vrouwentongen en mannenpraat' wordt op 16 april uitgegeven door het Davidsfonds. Met teksten van o.a. Guido Belcanto en Gust De Meyer.

Bron: De Standaard.

Geen opmerkingen: